Chitwan, een beetje verlaat verslag - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu Chitwan, een beetje verlaat verslag - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu

Chitwan, een beetje verlaat verslag

Blijf op de hoogte en volg Leonie

10 Oktober 2014 | Nepal, Sauraha

Eindelijk weer internet gevonden! Het zijn twee drukke weken geweest dus twee extra lange verslagen al zal ik proberen het redelijk beperkt te houden ;) We hebben een flink stuk gereisd naar Chitwan National Park, over kronkelige en hobbelige wegen die volgens mij wel als snelweg worden gebruikt. We hebben de eerste dag flink in de file gestaan vanwege het belangrijke Hindoeïstische Deshain festival waarbij iedereen zijn familie in de dorpen gaat bezoeken. We konden hierdoor wel goed het mooie landschap zien, samen met de kleine dorpjes langs de weg en de vele vrachtwagens die hier ook rijden. Het is grappig hoe de Nepalesen overal (westerse) namen aan geven. Op de vrachtwagens ging het van begrijpelijke namen als Road King, Speed Control en Beauty Queen (de meeste waren ook helemaal versierd) naar iets vreemdere als Suberb Cathesiser en ronduit riskant gekozen Titanic Xpress (compleet met schildering van het schip en Jack en Rose op de zijkant). Na onze hete busrit konden we afkoelen met wildwater raften en daarna gingen we heel avontuurlijk in tenten slapen. De volgende dag gingen we door en kwamen in de jungle terecht waar we echter in een vrij luxe hotel zaten met grote bedden en klamboes! Het eten was hier ook heel goed, we kregen niet alleen het gebruikelijke Daal Bhat (wat ik nog niet eerder met zoveel smaak gegeten heb) maar ook vegetarische cheeseburger en spaghetti. En we hebben op olifanten gereden! Het was heel hobbelig maar je kon zo goed de jungle om je heen zien. We hebben geen neushoorns gezien helaas, wel herten, een everzwijn en verschillende soorten vogels. De gids was vooral heel enthousiast als er een pauw voorbij kwam (blijkbaar erg belangrijk voor de Tharu-cultuur daar, al kon ik de uitleg waarom niet helemaal goed verstaan) en liet ons een keer 10 minuten stilstaan om er eentje eens goed te kunnen bekijken.
Na weer een lange busrit terug ‘moesten’ we meteen door naar het verblijf in een dorpje waar we de laatste dag van het festival mee konden maken. We sliepen bij een familie in een klein huisje en de moeder van de gastheer gaf ons de volgende ochtend een tikka (zegening). Dit kan alleen de oudste persoon in een huishouden aan de anderen geven bij het Deshain festival. Andere belangrijke tradities die we gezien hebben zijn een trommeltocht, het massale offeren van rijst aan de Hindoeïstische goden en het ‘verlaten van de grond’ door het zwaaien op de schommel. Dit laatste werd door jong en oud gedaan omdat geloofd wordt dat je minstens één keer per jaar de grond verlaten moet hebben voor geluk.

  • 10 Oktober 2014 - 08:29

    Anita:

    Wauw Leonie, wat een leuk verhaal en wat een geweldige belevenissen!
    Lijkt me geweldig om zo in die cultuur (tijdelijk) mee te leven, jebeleeft op deze manier het heel anders dan als je op vakantie daar zou zijn. Jij komt nu ook bij de bevolking zelf .
    Gaaf he op zo n olifante rug! en ik ben toch blij dat je nu eindelijk eens een Pauw goed bestudeert hebt, in Nederland zou je daar zo voorbij lopen,

  • 10 Oktober 2014 - 10:41

    Astrid Sloot:

    Wat weer een prachtig verslag, krijg een beetje een indruk wat je meemaakt. Na heerlijk genieten nu zeker aan de slag, ben heel benieuwd naar deze nieuwe ervaringen voor je. Lieve groetjes van ons. Hans en Astrid

  • 10 Oktober 2014 - 11:21

    Tessa:

    Wat een gave update na een tijd stilte. Klinkt allemaal heel bijzonder! Ik ben benieuwd wat je nog meer allemaal gaat meemaken. Groetjes T, T en O

  • 10 Oktober 2014 - 16:36

    Anja:

    Wat een leuke reis verslagen weer Lee.
    Jij kan toch echt goed schrijven hoor, de sfeer ook goed getroffen.
    Ook hele leuke foto's.
    Ik kijk alweer uit naar de volgende.
    xxxx en knabbel

  • 11 Oktober 2014 - 02:04

    Tim Kerssens:

    Het is weer een mooi verslag !!! Zo mogen we bijna met je mee reizen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hoi! Ik ben Leonie en dit wordt mijn eerste grote reis, vandaar deze blog. Ik ga een 3 maanden lange reis maken naar Nepal. Ik ga vrijwilligerswerk doen in de buurt van Lukla in een klein dorpje! Hopelijk kan ik daar veel betekenen en ook een stukje zelfontwikkeling vinden. Ik heb hiervoor zelfs mijn baan en woning opgezegd. Heel spannend!

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 8538

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 22 December 2014

Nepal

Landen bezocht: