Tihar in Ghat - Reisverslag uit Phakding, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu Tihar in Ghat - Reisverslag uit Phakding, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu

Tihar in Ghat

Blijf op de hoogte en volg Leonie

27 Oktober 2014 | Nepal, Phakding

Door het Tihar festival is alles hier weer dicht. Ook de lessen zijn weer verstoord en de jonge monniken zijn afgeleid omdat de mensen uit de dorpen allemaal naar het klooster komen. Bovendien moeten steeds de taken onder de vrijwilligers herverdelen omdat er steeds mensen aankomen en vertrekken. Gisteren probeerde ik groep 1 bij de Engelse les te houden maar ze bleven steeds opspringen omdat ze weer iets anders te doen hadden. Cody gaf daarna nog 20 minuten rekenen maar gaf het uiteindelijk maar op. Vandaag kregen we te horen dat de monniken naar de oogkliniek gingen die deze week opgezet is door vrijwilligers uit Amerika. Dus het ritme van vorige week is weer helemaal weg haha. We zijn maar naar het internetcafé in Phakding gegaan!
Tihar is een Hindoeïstisch lichtfestival waar elke dag een ander wezen vereerd wordt. In dit gebied wonen vooral Boeddhistische Sherpas maar zij doen ook wel wat aan de viering ervan. Zoals gezegd worden in ieder geval de vakantiedagen aangehouden waardoor alle instanties gesloten zijn. Ook hebben we op verschillende dagen honden en koeien etc met bloemenkransen om zien lopen.
Ondertussen beginnen de nachten hier steeds kouder te worden. We kruipen maar vroeg in onze slaapzak (8 uur vaak!) en lezen veel boeken. Het gastgezin verzorgd deze week vooral de mensen van de oogkliniek in hun andere hostel. Wij eten dus alleen met de jongeren samen.
Het is trouwens wel grappig hoe ik hier drie verschillende namen heb. Leonie kunnen de meeste Nepalesen niet uitspreken (Leoli kwam er nog het meeste in de buurt) dus gebruik ik, vooral in het klooster, maar de naam die ik tijdens de taal- en cultuurweek van de docent heb gekregen: Sita. Maar de vrouw van het gastgezin heeft me weer een andere naam gegeven, een Sherpa-naam die slaat op de dag van de week waarop ik geboren ben: Lhakpa Yengi. Ze gaf me de naam die op woensdag slaat en pas daarna kwam ik erachter dat die nog klopt ook! Maar het is wel verwarrend om door verschillende mensen steeds verschillende namen genoemd te worden.
Morgen gaan we een bijeenkomst houden om de taken, hopelijk definitief, te verdelen. Dat zou zeker ook wel beter zijn voor de monniken. Maar als ik iets geleerd heb is het dat hier in Nepal plannen meestal en vaak op het laatste moment veranderen!

  • 27 Oktober 2014 - 10:16

    Anita Vrooman:

    Hahah, dus die monniken houden ook van spijbelen , het is gewoon in ieder land hetzelfde, er zijn belangrijkere dingen dan leren!

    Haha, je werd vroeger door Vera al "Lenie" genoemd omdat zij Leonie ook te lastig vond, dus daar hebben je ouders niet goed over nagedacht . Ik zou jezelf maar Lhakpa Yengi blijven. noemen, veel makkelijker!

    Nou hoop dat je het niet al te koud gaat krijgen s nachts , succes weer verder met die monniken!

    xxx

  • 27 Oktober 2014 - 10:20

    Anja:

    Leuk Leonie-Marja al die namen!
    De regelmaat komt er inderdaad niet in zo bij de monniken maar dat houd het ook weer spannend.
    Ik ga je verslag meteen weer delen op FB. Kan lij dat bij secondhand for Tibet nog doen of doe je dat al?
    Succes bij het verdelen van de taken Sita enz.
    Mooie foto!
    xxxx

  • 27 Oktober 2014 - 10:31

    Tessa:

    Hey Leoli/Sita/Lhakpa Yengi (inderdaad echt veel makkelijker.... Ik zou het erin houden als je weer thuis bent ^^).
    Wat een leuk verslag weer! En wat grappig dat de leerlingen toch echt gewoon leerlingen zijn, ook al is het een hele andere cultuur!
    En de organisatie is dus wat anders dan in regelnevenland Nederland. Maar het lijkt me ook wel weer wat hebben dat alles niet zo vast ligt en iedereen wel ziet hoe het morgen uitkomt bij wijze van spreken!
    Echt interessant ook om zo'n feest mee te maken!
    Veel plezier en succes!
    T, T & O

  • 27 Oktober 2014 - 17:32

    Gerie:

    Gelukkig zijn monnikken ook maar gewoon mensen en hebben soms geen zin om te leren.
    Wat dacht je van je nieuwe naam Ly, mooie afkorting en lekker makkelijk, kunnen zelfs al die
    Ned. kaaskoppen uitspreken.
    Maar even serieus; je maakt zoal wat mee en het is een geweldige ervaring waar je straks met hopelijk veel plezier naar kan terug kijken.
    Geniet ervan en tot je volgende verslag.

    lieve groet ook van Jan.

  • 09 November 2014 - 10:16

    Saskia Klooster:

    Ha Leonie,
    Je verslag liet me hier achter de computer echt even lachen. Een training in flexibiliteit. Altijd handig, ook als je weer terug bent. Nog veel plezier en brrr hopelijk niet te veel kou.

    Groeten van Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hoi! Ik ben Leonie en dit wordt mijn eerste grote reis, vandaar deze blog. Ik ga een 3 maanden lange reis maken naar Nepal. Ik ga vrijwilligerswerk doen in de buurt van Lukla in een klein dorpje! Hopelijk kan ik daar veel betekenen en ook een stukje zelfontwikkeling vinden. Ik heb hiervoor zelfs mijn baan en woning opgezegd. Heel spannend!

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 8534

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 22 December 2014

Nepal

Landen bezocht: