Ghat week 7 en 8 - Reisverslag uit Phakding, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu Ghat week 7 en 8 - Reisverslag uit Phakding, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu

Ghat week 7 en 8

Blijf op de hoogte en volg Leonie

29 November 2014 | Nepal, Phakding

Het weer is erg wisselvallig geworden. Sommige dagen zijn kraakhelder blauw (met bijbehorende vrieskoude nachten, laatst waren de waterpijpen bevroren) en anderen zijn mistig en bewolkt. Er is nog geen sneeuw gevallen hier gelukkig. Binnen is het overal erg koud, ze laten nog steeds overal de deur open staan maar op sommige plekken hebben ze nu wel houtkachels. De lessen houden we nu zo vaak mogelijk buiten in de zon, waar het een stuk minder kil is.
Van de week is er een nieuwe vrijwilliger aangekomen, Jonathan uit Mexico. Bovendien komt er dit weekend een jongen bij uit Turkije. Ze blijven allebei een paar weken dus ik krijg toch nog wat nieuwe hulp bij de lessen :D We zullen de klassen weer mooi kunnen verdelen.
Het wordt wat moeilijker om met nieuwe ideeën voor de lessen te komen. Communicatie met de jonge monniken in klas 1 blijft lastig zodat ik lang niet alles goed kan uitleggen, dit beperkt de creativiteit die ik erin kan stoppen. Wel heb ik laatst nog een les gevuld met biologie, geografie en eentje over de ruimte. De monniken vonden het idee van een ronde wereld maar raar en zelfs de opblaasbare globe kon ze niet helemaal overtuigen. We hadden ook een gedeelde les waarin we allemaal ons paspoort lieten zien en wat vertelden over ons land. Die kleine eigenwijzen waren allemaal van ‘baby Sita, baby Sita!’ Ik weet niet of ze me nou een babyface noemden of dat er werkelijk zoveel verschil was tussen nu en twee jaar geleden ;)
Vorig weekend hebben we nog een mooie wandeling gemaakt waarbij we helaas wel verdwaald raakten en terug moesten keren. We hadden willen lunchen in Lukla maar toen we hiervoor de vallei wilden oversteken hebben we het verkeerde pad genomen waardoor we weer helemaal omhoog moesten klimmen. Hierbij liepen we ook flink wat schrammen op in de doornstruiken omdat we van het pad geraakt waren en ik stapte fijn met mijn hele voet in de rivier (brrr).
Het zal de komende weken wel rustig zijn in de lodge zonder Lelde, die gisteren vertrok (of zou moeten vertrekken, door de bewolking zijn er al een paar dagen geen vluchten). Terwijl ik terug liep vanuit Lukla werd ik wel heel leuk uitgenodigd voor een trouwfeest dat daar gehouden werd, iedereen uit het dorp was er en ook een paar Australiërs. Bovendien was er wijn en pizza! Het was erg grappig om zo spontaan ergens bij uitgenodigd te worden.
Ik kan amper geloven dat ik nog maar 9 dagen les zal geven hier. Over twee weken is mijn vlucht van Lukla naar Kathmandu alweer (hopelijk wordt het weer wat stabieler tegen die tijd). Ik kijk wel een beetje uit naar het mildere weer in Pokhara en naar weer een nieuwe omgeving, al zijn er zeker ook dingen die ik hier zal missen!

  • 29 November 2014 - 10:36

    Tim Kerssens:

    Wat is het toch weer goed om je verslag te lezen !!! Jammer dat jullie verdwaald waren maar aan de andere kant is dat ook weer een ervaring, toch. Spannend dat je over ruim een week weer gaat reizen. Kom je ook nog een keer terug naar NL ? ;-)

  • 29 November 2014 - 12:15

    Anita Vrooman:

    Hee Sita,
    Leuk om weer even van je te "horen" ! die monniken zijn echt eigenwijs! geloven ze daar echt nog dat de wereld plat is?? En is er niemand. die de mensen daar verteld dat je als je een houtkachel stookt je beter de deur dicht kan houden? zonde van de warmte. Zo zie je maar dat er hele andere werelden bestaan, leuk hoor om dat te ervaren voor je.
    Ik kan geloven dat het gek voor je voelt dat je er nog maar 2 weken bent, je raakt daar toch gehecht aan mensen, zelfs aan eigenwijze monnikjes .
    Veel plezier nog en hopelijk wordt de kou wat minder, ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    xxx

  • 29 November 2014 - 12:27

    Anja:

    Zeker weer een leuk verslag!
    De lessen al bijna weer voorbij en op naar het volgende gedeelte van je reis.
    Ondertussen krijg je steeds meer volgers.
    De foto's zijn ook erg mooi, ben zeer benieuwd naar de rest gelukkig zijn die wel bewaard gebleven (zie vorig verslag, ha,ha).
    Liefs xxxx

  • 29 November 2014 - 14:48

    Jan Van Horssen:

    Leuk om weer wat van je lezen.
    Je maakt nogal wat mee.
    Kom je over 9 dagen weer terug naar Nederland, of ga je dan lesgeven op een andere locatie?
    Als je speciale vragen hebt over onderwerpen om in je les te begruiken moet je dat maar mailen.
    Misschien kan ik je een beetje op weg helpen.
    Senior Coaching heet dat bij ons.
    Ik hoor het wel.
    Nog verder veel succes en ook zeker veel plezier en blijf verhalen sturen.
    Tot horens.

    Groetjes van Jan

  • 29 November 2014 - 16:23

    Anita & Ralph:

    Het is een totaal andere wereld waarin je je begeeft. Ik heb maar steeds het idee dat je de monniken teveel verwent! Jij zal het een en ander missen, maar de monniken die les van je krijgen jou ook. Je verzint iedere keer weer wat nieuws en die creativiteit zal niet iedere vrijwilliger hebben. We wensen je vanuit Eller nog een leuke tijd. Wat s het snel gegaan. Nog even "doorbijten" en je zit weer heerlijk bij de centrale verwarming. Liefs XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hoi! Ik ben Leonie en dit wordt mijn eerste grote reis, vandaar deze blog. Ik ga een 3 maanden lange reis maken naar Nepal. Ik ga vrijwilligerswerk doen in de buurt van Lukla in een klein dorpje! Hopelijk kan ik daar veel betekenen en ook een stukje zelfontwikkeling vinden. Ik heb hiervoor zelfs mijn baan en woning opgezegd. Heel spannend!

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 8531

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 22 December 2014

Nepal

Landen bezocht: