Tenboche en weer terug naar Ghat - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu Tenboche en weer terug naar Ghat - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Leonie Kerssens - WaarBenJij.nu

Tenboche en weer terug naar Ghat

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 Oktober 2014 | Nepal, Lukla

De trek naar Tengboche was bijna net zo zwaar als die naar Namche. We moesten eerst helemaal afdalen om de rivier over te steken om daarna weer twee uur te moeten klimmen. Het klooster was wel heel mooi, oud en rijk versierd, maar er waren ook heel veel toeristen. De monniken hielden een soort gebedsritueel en er zaten heel veel mensen omheen te kijken (waaronder wij). De muziek die ze erbij maakten was indrukwekkend en ze waren er duidelijk aan toegewijd geconcentreerd te blijven. Toen we later bij het hotel aankwamen bleek dat al vol te zitten ondanks onze boeking dus we moesten naar het volgende. De kamers hier waren heel klein en koud en het eten stelde ook al niks voor; wat groentesoep moest voorstelen bleek alleen bouillon te zijn en de knoflooktoast was belegd met rauwe stukken knoflook. Al met al de slechtste nacht die we ergens hebben doorgebracht!
De volgende dag ging ik zoals gepland alleen terug naar Namche terwijl de andere twee doorgingen naar het volgende dorp richting Everest. Gelukkig reis je nooit helemaal alleen op het pad en kom je genoeg andere trekkers tegen. Om een of andere reden dachten heel veel Fransen die ik tegenkwam dat ik ook Frans was en eentje vroeg me of ik ‘tout seul’ reisde. Ik was al ’s ochtends weer terug in Namche waar ik lekker kon relaxen in een goed hotel. De kamer was hier nog steeds maar 200 rupees (2 dollar) zolang ik maar zou dineren en ontbijten in hun restaurant (maar dit was niet erg want het eten was hier een stuk beter!). De volgende dag hoopte ik op tijd terug in Ghat te zijn voor de lunch wat me net aan lukte, ik vertrok vroeg en heb de hele ochtend aan een stuk door gelopen maar de lekkere sandwich met (goede!) frietjes die ik van de gastvrouw kreeg maakte het waard. Zij kan echt goed koken en we eten niet alleen maar Dhal Bhaat zoals er van tevoren door de organisatie gedreigd werd. Ik was ook blij mijn oude kamer met het uitzicht weer terug te hebben en de volgende dag was het ook weer gezellig met de monniken en de andere vrijwilligers bij Pema Choling. Nu alweer weekend en naar Lukla gelopen om Vivian uit te zwaaien. Dat zal wel moeilijk zijn omdat zij een goede vriendin is geworden maar in ieder geval begint het ritme hier en met de lessen steeds comfortabeler te worden en zal ik me daar ook wel weer aan kunnen passen.

  • 24 Oktober 2014 - 14:19

    Anita Vrooman:

    Wat een geweldige belevenissen weer ! en wat gaaf om zo een ritueel mee te makrn met die monniken.
    Stoer hoor zo een trektocht door de bergen, je ziet en beleeft heel wat.
    Jammer inderdaad van Vivian, was zij er maar zo kort? of was ze er al veel eerder dan jij? ik dacht dat jullie gelijke tijd begonnen waren.
    Wat zal die patat lekker gesmaakt hebben!! hahaha, mij lijkt Nepalees eten heerlijk maar ik kan me voorstellen dat dan ineens een bord patat een delicatesse kan zijn.
    Goed om te lezen dat je je draai een beetje gevonden hebt.

    Succes en vooral genieten he.

    xx Anita

  • 24 Oktober 2014 - 16:17

    Anja:

    Had al begrepen dat het een pittige tocht terug was.
    Ik heb je jammer genoeg gemist op de chat. maar volgende keer beter.
    Je verslag is weer top en ik ga het snel ook op FB delen.
    Inderdaad wel jammer van Vivian, maar gelukkig zijn er nu veel meer volunteers.

    xxx Mam

  • 24 Oktober 2014 - 16:19

    Anita En Ralph:

    Ha Leonie,

    Hoeveel kilo ben je al afgevallen met al dat gewandel, klimmen en afdalen? Je bouwt hierdoor een goede conditie op! Grote huisdieren hebben ze daar, geweldig!! De omgeving ziet er indrukwekkend uit. Gezellig weekend.

  • 24 Oktober 2014 - 17:30

    Astrid Sloot:

    Hay leonie, wat weer een mooi reisverslag. Volgens mij heb je de tijd van je leven met zoveel nieuwe ervaringen die je daar op doet. Blijf genieten en ons met je mooie verhalen verrassen. Jammer dat je maatje weer naar huis gaat maar ik denk dat je snel weer een nieuw maatje tegen komt. Je moet maar zo denken deze vriendschappen zullen ook na die tijd blijven. Xxx Astrid

  • 24 Oktober 2014 - 20:10

    Tim Kerssens:

    Wat een mooi en leuk verslag weer! Je laat het ons echt meebeleven en wij genieten er volop van! Hoe is de temperatuur daar? Ik hoop een beetje schappelijk want anders is dat wandelen en klimmen alleen maar moeilijker. Kijk weer uit naar je volgende verslag en... wat een geweldige foto op Facebook !!!

  • 25 Oktober 2014 - 03:27

    Leonie Kerssens:

    Hoi allemaal,
    Ik heb nog even tijd om te antwoorden. Bedankt voor alle leuke reacties zo ver!
    @Anita+mam: ja Vivian was er helaas maar vrij kort, daar had zij zelf later ook wel spijt van, gelukkig blijven de meeste anderen langer
    @Anita en Ralph: haha ja toevallig heb ik gister maar even een broekriem gekocht want mijn broek zakte van mijn bips af ;)
    @Astrid: bedankt voor al je lieve en bemoedigende reacties :)
    @Tim: fijn om te lezen! en overdag kan het best warm zijn maar het is helder oktoberweer en gelukkig niet te benauwd, 's nachts koelt het flink af!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hoi! Ik ben Leonie en dit wordt mijn eerste grote reis, vandaar deze blog. Ik ga een 3 maanden lange reis maken naar Nepal. Ik ga vrijwilligerswerk doen in de buurt van Lukla in een klein dorpje! Hopelijk kan ik daar veel betekenen en ook een stukje zelfontwikkeling vinden. Ik heb hiervoor zelfs mijn baan en woning opgezegd. Heel spannend!

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 8556

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 22 December 2014

Nepal

Landen bezocht: